Tijdens Klink je passie laten we ons inspireren door Slave Songs, de muziek van de Afro-Americans tijdens de slavernij en daarna. Jazz before jazz, zeg maar. Daarmee gaan we improviseren. De call-and-response, de hollers (die praatzang waar de blues uit is ontstaan), het vrije jammen. In plaats van instrumenten de groep als ondersteuning, met ritmes en tonen. Jouw lied klinken en daar ook helemaal voor gaan.
Waarom deze mensen, tot slaaf gemaakt, als voorbeeld? Omdat het hun om vertrouwen ging, vertrouwen op de grote Spirit en hoop in jezelf, om vol te houden, om te blijven staan. En dat in hun omstandigheden! In plaats van zich als slachtoffer te zien stonden ze op in zichzelf (innerlijk opstaan, prachtig thema, helemaal voor deze tijd). En onbedoeld hebben ze de muziek en cultuur blijvend veranderd, want uit hun jazz en blues kwamen ook de rock ’n roll en de pop voort. Zij zongen ‘Shout because you are free’, niet pas toen ze vrij waren maar toen ze nog in slavernij leefden. En toch ‘because you are free’. Dit vind ik power. Het zingen maakte ze vrij. In het weekend Klink je passie wil ik deze inspiratie meenemen en eren.
‘This is where the soul never dies’ – zei Sam Philips toen hij Howlin’ Wolfe hoorde zingen, een zanger die als kind nog op de plantages werkte.
Dat zingen en improviseren zo’n ongelooflijke kracht kunnen geven blijkt uit de geschiedenis van de Afro-Americans in sl;avernij. Zij zongen veel en ook in de moeilijkste omstandigheden bleven ze zingen. Om het werk vol te houden, om vertrouwen te houden, om te blijven staan. Ze zongen hun verdriet, hun vreugde en hun hoop. Losgerukt van hun wortels, vanaf een absoluut nulpunt, moesten ze alles opnieuw uitvinden. Omdat ze hun eigen talen niet mochten spreken en hun Afrikaanse muziek niet mochten zingen gingen ze improviseren. Als drums verboden werden gingen ze klappen en stampen. In grote gatherings zongen ze uren, om de beurt hun lied, terwijl de groep ondersteunde met ritmes en gezang. Muziek direct uit het hart, de passie van het leven. Zo ontwikkelden ze nieuwe en ijzersterke muziekstijlen, zoals gospel, blues en jazz. En onbedoeld legden ze de kiem voor een muzikale revolutie. Toen deze muziek eenmaal buiten de plantages doordrong, na het afschaffen van de slavernij, veroverde het de wereld. Geschokt maar ook met open armen nam de westerse wereld de nieuwe muziek op en onze cultuur is nooit meer hetzelfde geweest.
Als extra element gaan we deze keer ook met woorden experimenteren. Daarmee kan het klinken nog intenser worden: naar buiten komen, bekennen, manifesteren. Je zult merken dat als jij echt klinkt wie je bent, wat jij wilt geven, waar jij voor gaat, dat er dan schillen van je af vallen en je sterker en gevoeliger te voorschijn komt. ‘This is where the soul of man never dies’. Howlin’ Wolfe is de zanger van de foto hierboven. Hij werkte als kind nog op de plantages.
We hoeven overigens niet de zwarte zangers na te doen, we hoeven niet jazzy te klinken – dat kan als je wilt, maar wie weet is jouw lied wel anders, misschien wel helemaal nieuw.
Het Plein Den Haag. Terug van een spetterend weekend stemexpressie van Marius Engelbrecht. Als je iets wilt leren over de muziek van de zwarte Slaven van Amerika moet je bij hem zijn. Vanuit Passie, Kracht en vooral Hoop bouwden zij zichzelf opnieuw op en ondanks of ms juist door de diepe ellende die zij eeuwenlang moesten doormaken. Diep aangeraakt ben ik. Marius weet als geen ander de essentie van hun muziek over te brengen en is in staat je dat zelf te laten beleven in de broeder- en zustercirkel die we hadden. Diep ontzag heb ik daarvoor en groot is mijn dankbaarheid. Dank Marius voor jouw grote ziel en jouw passie. Oha!
Everybody has wings. We fly with our wings all over heaven 🙂 .
Maar het mooiste vond ik: Shout BECAUSE you are free!
Sarah Den Hollander
2020 | Vyrex Solutions Foto’s waterklankbeelden: © Alexander Lauterwasser www.wasserklangbilder.de en © Robert Boerman www.waterklankbeelden.nl